Die middag
De Iraanse Roya ontsnapt uit een asielzoekerscentrum om uitzetting te voorkomen. Ze zoekt hulp bij Nassim, die vluchtelingen steunt, maar treft bij haar aankomst in Nederland alleen haar broer aan. Omdat hij haar niet binnenlaat, wacht Roya in de gang. In een mix van Nederlands, Farsi en wat Engels ontvouwt zich een gesprek tussen twee ontheemde mensen: hij kan niet naar buiten, zij niet naar binnen. Hun verschillende visies komen naar voren: Roya is idealistisch en optimistisch, terwijl hij verbitterd is en een zware last draagt. Die middag verkent twee levensvisies. Via bewakingscamera en een eenvoudig kijkgaatje is Roya zichtbaar voor de man, maar alleen de kijker ziet zijn handelingen. Wat volgt is een lang gesprek tussen beide personages, een intrigerende inkijk in het leven van twee mensen op zoek naar een betere toekomst.
Thema's uit de film
Die middag vertelt het verhaal van twee mensen op de vlucht, op zoek naar zichzelf en/of een toekomst. Thema's zoals isolatie, omgaan met grenzen, op de vlucht zijn en culturele identiteit kleuren de film.
De personages uit Die middag
Roya en Nassim's broer vormen het centrale duo in deze film. Wat is het verhaal van deze personages? Hoe staan ze in het leven? Zijn er gelijkenissen, verschillen?
Het belang van taal
De film speelt voortdurend met taal. En meer bepaald met de taalbarrière die er is tussen Roya en Nassim’s broer. Ontdek hier de subtiliteiten en nuances doorheen het verhaal.
Vormgeving en locatie
Die middag is geen film met grote special effects, maar een verhalende film, waar het leven van de twee hoofdpersonages centraal staat. Maar dat betekent niet dat het camerawerk en de technische kant betekenisloos zijn, integendeel.
Nafiss Nia
Nafiss Nia vluchtte zelf ruim twintig jaar geleden van Iran naar Nederland: “Die middag gaat over mij, maar ook over jou. Die middag gaat over iedereen die op een moment in zijn leven de wanhoop nabij is geweest. Het gaat over de kracht van samenzijn, en dat we het niet zonder elkaar kunnen redden.”
Enkele sleutelscènes uit de film
Welke scènes hebben jou het meest geraakt? Waar valt het meest over te vertellen? Hier krijg je alvast enkele sleutelscènes uit de film.
Iraanse cinema
De Iraanse cinema staat wereldwijd bekend om zijn sterke verhalen en sociale kritiek, maar filmmakers in het theocratische (= een systeem met een strikte religieuze wetgeving) Iran hebben te maken met flinke uitdagingen en beperkingen, vooral door politieke en sociale regels.