FLEE

Aan de gelukkige kindertijd van Amin in Kaboel komt abrupt een einde. Zijn vader wordt door de extremistische Moedjahedien opgepakt en het gezin moet op de vlucht slaan. Het is het begin van een gevaarlijke tocht die voorgoed hun levens zal tekenen. 

 

Na lange omzwervingen doorheen Rusland en Scandinavië komt Amin uiteindelijk alleen aan in Denemarken. Van zijn familie is geen spoor. Twintig jaar later heeft Amin een succesvolle academische carrière en is hij gelukkig in de liefde met zijn vriend, Kasper. Kasper wil graag dat ze samen een huis kopen, maar de gedachte om zich te binden aan één plek jaagt Amin de stuipen op het lijf. Hij beseft dat hij niet anders kan dan zijn verleden onder ogen komen, wil hij eindelijk rust vinden.
 

Amin zoekt daarvoor toevlucht bij goede vriend en filmmaker Jonas Poher Rasmussen. Ze kennen elkaar van de middelbare school, maar ook hij heeft geen enkel vermoeden over het grote geheim dat Amin met zich meedraagt. 

De titel zegt alles: FLEE is een film over vluchten. Het is een verhaal over iemand die zich moet verbergen omwille van wie hij is. Daarmee is het ook een film over identiteit. Onze identiteit is een verhaal. Het is het verhaal dat we anderen vertellen over onszelf. De meeste van ons geloven dat verhaal ook. Amin niet. Hij vertelt mensen verschillende verhalen. Zelf weet hij niet meer zo goed wat hij moet geloven. Wat is jouw verhaal? Geloof je het ook zelf?

Amin vlucht begin jaren negentig uit Afghanistan voor de oorlog. Welke oorlog was dat precies? Dat is een goede vraag! Want het lijkt wel of Afghanistan bijna permanent in staat van conflict en oorlog verkeert. Dat maakt van FLEE net zo'n actuele film. Ook vandaag zijn er namelijk nog Afghaanse vluchtelingen die asiel aanvragen in het Westen. Klik hier om meer te leren over de situatie van vroeger en die van nu.

Amin en zijn familie vluchten naar Rusland na de val van de Sovjet Unie. Maar ook dat is een land in chaos. Van daaruit proberen ze tot in Zweden te geraken met de boot. Uiteindelijk komt Amin terecht in Denemarken, waar hij moet liegen om binnen te mogen. Lees hier meer over de verschillende steden die we te zien krijgen in de film en de vele lotgenoten van Amin die asiel aanvragen in het Westen.

Hoe vertel je het waargebeurde verhaal van een man op de vlucht? Iemand die zijn gezicht niet wil laten zien? Film is een visueel medium en lijkt hiervoor dus niet meteen de beste keuze. Toch slaagde filmmaker Jonas Poher Rasmussen erin om de termen 'documentaire', 'animatiefilm', 'interview' en 'archieffilm' samen te smelten en zo zijn oude schoolkameraad de kans te geven zijn verhaal naar buiten te brengen. Wij vinden dat het resultaat er mag zijn! Dat bewijzen ook de talrijke Oscarnominaties. Lees hier meer over het onwaarschijnlijke maakproces van de film!