HLM Pussy
De hechte band van 3 vriendinnen wordt op de proef gesteld
als een jongen over een grens gaat en een meisje dwingt tot
intimiteit. De drie meisjes worstelen hoe hier mee om te gaan
en allerlei spanningen ontstaan. Een franse film over het
ontstaan van een #metoo community. Een film die je meesleept
in een rollercoaster van zusterliefde, onschuldig plezier,
grensoverschrijdend gedrag, hevige discussies, agressie,
roekeloosheid en jongens die nog veel moeten leren.

Emotionaliteit van het verhaal
Regisseuse Nora El Hourch weet de band tussen haar actrices en protagonistes prachtig te ondersteunen. De speelsheid, de complexiteit van de relatie, de multiculturaliteit, de universaliteit van sisterhood. Vriendinnen als zussen, desondanks de uitdagingen, worstelingen en tijdelijke breuk is er een band die sterker is dan henzelf. De schoonheid van drie hartsvriendinnen, die tegelijk zacht en hard voor elkaar kunnen zijn, wordt mooi gebracht in alle nuances en echtheid. Het acteerwerk is ongedwongen, er is nooit een bewustzijn van camera, regie of film, de film zelf vertolkt het verhaal en plaatst je mee achter de gordijnen, in de klas en waar je wel en niet wil zijn. De film maakt je onrustig, mede strijder en slachtoffer, uiteindelijk ook mee overwinnaar.

De universaliteit van girlhood
De onschuld van drie vriendinnen staat op het spel in deze film. De meisjes worden geconfronteerd met het mannelijke, het serieuze van het leven, en de bedreiging van hun persoon en speelsheid. Volwassen worden gebeurt bijna onder dwang, ze hebben geen keuze over het nadenken van de gevolgen van andermans daden en die van henzelf. Hun kinderlijkheid wordt aangevallen. Het idee vrouw worden en zijn komt heel dichtbij door de confrontatie met hun belagers. Van girlhood naar womanhood...

Activistische film over de geborgeneheid van familie en belaging van het verbond tussen meisjes
Drie vrouwelijke regisseurs filmen een verhaal over sisterhood / girlhood. The Virgin Suicides (USA, 1999, Sophia Coppola), Mustang (Turkije, 2015, Deniz Gamze Ergüven), Sisterhood (HLM Pussy) (Frankrijk, 2023, Nora El Hourch). Er zijn lijnen tussen deze drie films te trekken. Een versimpeling kan zijn: De speelse intimiteit en onschuld van meisjes wordt bedreigd en beschadigd. De regisseuses hebben elk een andere kijk op sisterhood, maar ook wat dat kan beëindigen. In The Virgin Suicides en Mustang zijn de ouders of familie eerder de directe boosdoener. Bij Sisterhood (HLM Pussy) spelen de families een diverse rol maar uiteindelijk is familie een veilige haven en komt het gevaar of de bedreiging van de jongens.
In een recensie wordt gerefereerd naar de andere rumoerige klassieker van franse films: La Haine. "La Haine for the #MeToo generation" is een verwarrende slogan, want juist die macho testosteron gedreven mannelijke andere film, vormt de bedreiging van de drie meisjes, van het sisterhood.