Thema's Nezouh

In dit blokje kom je meer te weten over de interessante thema's die de film 'Nezouh' behandelt.

Dilemma: blijven of vertrekken

Vrouwenemancipatie

Dilemma

Een dilemma is een situatie of probleem waarin uit twee even onaantrekkelijke alternatieven moet worden gekozen. De keuze kan daarom niet alleen op logische gronden gemaakt worden. De weg om uit een dilemma te geraken is dan ook vaak een zeer persoonlijke keuze.

Blijven of vertrekken?

Zeina en haar familie staan voor een moeilijke keuze, een dilemma. Blijven ze in de stad Damascus waar het gevaar alsmaar dichterbij komt of verlaten ze hun dierbaar huis en onderdak voor het onzekere leven van een vluchteling? Vader Mutaz weigert te vluchten, terwijl Zeina en moeder Hala liever weggaan.

 

Waarom wil Mutaz blijven? Wat is zijn standpunt om het huis niet te verlaten? Waarom willen Zeina en Hala weg? Waar willen ze naartoe? Wat had jij gedaan in hun plaats?

Vrouwenemancipatie

Vrouwenemancipatie is een wereldwijde beweging die streeft naar gelijke rechten voor vrouwen op juridisch, politiek, economisch, sociaal en cultureel vlak.

De vrouw in 'Nezouh'

'Nezouh' is een allegorisch verhaal over vrouwenemancipatie. In de film volgen we Zeina en haar papa Motaz, mama Hala en buurjongen Amer. 

 

Wie denk je dat de baas is in het gezin, papa of mama? Verandert dit naarmate de film vordert?

 

Papa Motaz wilt in het huis blijven, maar je merkt al snel dat mama Hala en dochter Zeina toch liever willen vluchten.

De famillie lijkt opgesloten in hun donkere huis, tot een inslag alles verandert. De met licht overgoten scenes introduceren een nieuwe vrijheid: de buitenwereld. Op een dag laat buurjongen Amer een touw zakken door het gat in het dak en Zeina proeft voor het eerst haar vrijheid. Ze kijken samen naar een film onder de sterren. 

 

Mama Hala neemt uiteindelijk het heft in eigen handen en vertrekt samen met Zeina. Ze laten papa Motaz achter. De vrouwen maken hun eigen keuzes en vertrekken richting de zee, weg uit Damascus. 

 

Verklaring van de regisseur

De regisseur, Soudade Kaanan, vertelt: "Pas nadat de bombardementen in onze wijk in Damascus waren begonnen, verliet ik samen met mijn zus het huis. De samenleving was heel conservatief, zelfs in liberale gezinnen. Met de nieuwe golf van ontheemding werd het (voor het eerst) normaal om jonge vrouwen uit Damascus alleen te zien leven en zich van hun families te scheiden. Ikzelf, en veel van mijn vrienden, begonnen beslissingen te nemen die we voorheen nooit zouden nemen. Nu is er helaas geen samenleving meer, er is iets nieuws gebeurd."