THEMA'S IN FOXTROT

Jonathan tekent in zijn schetsboek een man met een kruis over zijn gezicht. Wat zou dat betekenen? En die scheefgezakte bunker? En de auto die het leger met de dode lichamen erin begraaft? In FOXTROT wemelt het van de symbolen en de thema's. Hier kom je er meer over te weten.

DRIE DELEN

Het begint allemaal bij die ene druk op de deurbel van de familie Feldman. Drie personages uit die familie staan centraal, uitgewerkt in drie delen in de film. Had je bij de drie verschillende delen en personages een ander gevoel? Regisseur Maoz zegt dat hij in het eerste deel de kijker wilde choqueren, in het tweede deel hypnotiseren en in het derde deel ontroeren. Is dat hem gelukt? Of had de film op jou een ander effect?

NOODLOT OF TOEVAL?

En dan slaat het noodlot toe in het leven van de Feldmans. Regisseur Samuel Maoz zegt dat hij niet gelooft in het kosmische plan dat 'noodlot' heet. Dat alles allemaal slechts toeval is. Wat denk jij? Stond de dood van Jonathan in de sterren geschreven? Geloof jij in het noodlot? Waarom (niet)? 

CHECKPOINT FOXTROT

De wegblokkade die Jonathan en de drie andere soldaten bemannen heet Foxtrot. De Foxtrot is ook een dans, waarbij de danser na enkele danspassen uitkomt op het punt waarop hij vertrokken is. Waarom zou de film die titel hebben? Als jij een andere titel zou moeten kiezen, welke zou dat dat zijn? Waarom? 

DANSEN MET EEN GEWEER

De dansscène met het geweer is de bekendste uit FOXTROT. Het lijkt wel alsof de regisseur wil zeggen dat Israël een land is dat danst met oorlog. Of zie jij er een andere betekenis in? Dewelke dan? Waarom? 

TRAUMA

In dit interview geeft regisseur Maoz zijn eigen interpratie van de titel en de dans in de film: "We zitten gevangen in een traumatische cirkel. We dansen de foxtrot. Elke generatie probeert het op een andere manier te dansen, maar net zoals bij de foxtrot komen we uiteindelijk altijd uit op het startpunt."

TRAUMA (2)

De meest traumatische figuur in FOXTROT is zonder twijfel Michael, Jonathans vader. Wat vind je van zijn reactie in het eerste deel van de film? Weet je nog waar hij zijn trauma's opgelopen heeft? Wat was zijn positie in het leger toen hij jong was? Wat voor een man is hij? Hoe verwerkt hij zijn trauma? Wat is het effect daarvan op zijn gezin? 

TRAUMA (3)

Als je dit stukje interview bekijkt, dan kan je bijna niet anders dan opmerken dat regisseur Moaz zichzelf een stem heeft gegeven in Michael. Moaz vertelt over zijn eigen trauma's en over hoe pijnlijk het is tot de tweede generatie te behoren na de overlevers van de Holocaust

TRAUMA EN KUNST

Het lijkt wel alsof regisseur Moaz zijn eigen trauma's verwerkt met het maken van films. Michael verwerkt z'n trauma's in zijn architectuur en in het schoppen van de hond. Jonathan maakt tekeningen om zijn complexe gevoelens beter te begrijpen. En jij? Wat doe jij wanneer je gedeprimeerd bent of je ergens slecht over voelt? Wat is jouw uitlaatklep? 

X-MEN?

Jonathan tekent zijn vader met een grote zwarte X op zijn gezicht. "Je loopt rond met een grote X op je gezicht," zegt regisseur Moaz, "en je denkt dat niemand het ziet." Wat zou dat betekenen? Zou het een verwijzing zijn naar de superhelden van Marvel? Of net het tegenovergestelde?

HOLOCAUST

De moeder van Michael lijdt aan Alzheimer. Ze is haar eigen verleden vergeten, en daarmee ook haar verleden in Auschwitz. Michael spreekt ze aan met "Avigdor", de naam van zijn oudere broer. Waarom zou de regisseur ervoor gekozen hebben om de moeder van Michael de ziekte van Alzheimer te geven? Hij had ook voor een kerngezonde oma kunnen kiezen. Wat gebeurt er met de geschiedenis wanneer je ze vergeet?

ANDERE TALEN

Heb je gemerkt dat de moeder een andere taal spreekt dan Michael? Ze spreekt Duits tegen hem, en hij antwoordt haar in het Hebreeuws. Op het moment van de stichting van Israël was het Hebreeuws een dode taal. De meeste joden spraken begin 20e eeuw het Jiddisch, maar omdat die taal te sterk op het Duits leek (de taal van de Nazi's) werd het Hebreeuws ingevoerd als officiële taal van Israël. Mensen die te oud waren om de nieuwe taal te leren bleven de taal van hun geboorteland spreken, in het geval van de moeder waarschijnlijk Duitsland. Spreken Michael en zijn kinderen dezelfde taal of niet? En in figuurlijke zin? Heb jij soms het gevoel dat jouw ouders en jij een andere taal spreken?

In dit filmpje vertelt Maoz waarover de film gaat: "over een situatie die steeds schever en schever komt te staan". 

Maoz wilde niet een realistische film maken. Die wegblokkade waar Jonathan werkt bestaat in het echt helemaal niet. "Het is een metafoor voor iets anders," zegt de regisseur. Zie jij de metafoor? 

ZELFVERMINKING

Aan het einde van de film zoomt de camera in op de handen van Daphna en Michael. Wat is er gebeurd met hun handen? Waarom hebben ze dat gedaan? 

VERNEDERING

Regelmatig vernederen de Israëlische jongens de Palestijnse voorbijgangers. Wil je er meer over weten, bekijk dan onze filmtips. Daar vind je enkele films die over de vernederingen gaan die Palestijnen dag in dag uit moeten ondergaan aan de grenzen met Israël. Hoe zou jij je voelen als je in de schoenen van de Palestijnen stond? En in de schoenen van de jonge Israëlische soldaten?