TESS - HET BOEK

Lees het boek samen met de klas, verkleed je in de hoofdpersonages en maak er je eigen digital story van! 

39 HOOFDSTUKKEN

MIJN BIJZONDER RARE WEEK MET TESS telt 39 korte hoofdstukken. Als je vijf schooldagen lang elke dag een halfuurtje uit het boek leest (7 à 8 hoofdstukken), heb je het al uit. Wanneer niet elke leerling zijn eigen boek heeft, kan je ervoor kiezen voor te lezen voor de klas. Ook de leerlingen kunnen om beurten een paar pagina's lezen voor de klas. En je kan natuurlijk ook voor >>het audioboek kiezen als je wilt. 

IDEEËN VERZAMELEN

Stel dat jij een film zou moeten maken over Tess en Samuel, welke momenten uit het verhaal zou jij dan kiezen? Nadat je een halfuur gelezen hebt in het boek bespreek je met de hele klas welke momenten in het verhaal echt belangrijk zijn. Waarom kies je voor deze momenten? Welke personages zijn echt belangrijk in het verhaal en welke minder belangrijk? Lees acht hoofdstukken en kies er dan vier belangrijke momenten uit. Omdat er 39 hoofdstukken zijn en geen 40 mag je aan het einde nog één extra moment kiezen. 

FOTO'S

Hendrik, de oude man, verzamelt aan zijn muur foto's. "Geen saaie foto's, maar foto's waar je wel naar móést kijken," denkt Samuel. Maak samen met de klas ook zo'n "foto's waar je wel naar móét kijken", en verzamel ze! Foto's over het leven van Tess en Samuel! 

TABLEAU VIVANT

Jullie hebben de vier belangrijkste momenten gekozen uit de acht hoofdstukken die je net gelezen hebt. Bespreek samen met de klas waarom je die momenten kiest. Nu gaan we die ideeën omzetten in echte foto's! Deel de klas op in vier groepjes. Elk groepje kiest één van de scènes uit om er een 'tableau vivant' van te maken. Dit betekent dat de leerlingen een stilstaande positie aannemen die de actie van de scène uitbeeldt. Dit doe je zo na elk hoofdstuk. Neem nu een foto van dit tableau vivant. Zo krijg je om de acht hoofdstukken vier foto's. Aan het eind van de week heb je op deze manier het hele boek omgezet naar een verhaal van beelden in plaats van tekst.
Van elk groepje kruipt er een leerling in de huid van Tess, Samuel, Jorre, de papa van Samuel, de mama van Tess, Hendrik, Hugo, of alle mensen die jullie belangrijk vinden. Of misschien kiest de klas liever enkele leerlingen uit die voor alle groepjes als acteurs dienst doen? De andere leerlingen zorgen dan voor de attributen, de regie, het nemen van de foto...

FILMBOEK

Elk groepje zal in totaal vijf foto's maken. Uiteindelijk zal je dus met de hele klas 20 foto's hebben. Probeer in die 20 foto's zo volledig mogelijk het verhaal van Tess en Samuel te vertellen! HIER kom je meer te weten over apps en software waarmee je je foto's kan bewerken, tot leven wekken en samenbrengen tot één geheel. Zo gaan jullie foto's uiteindelijk op een echte film lijken. 

HOE BEELD JE DAT UIT?

"Deze meneer was écht oud. Hij zag eruit als een opa uit een sprookje." Zo beschrijft Samuel de oude man Hendrik. Hoe zou jij een "opa uit een sprookje" uitbeelden? En hoe zou jij die rare Tess uitbeelden? En wie in jouw klas kan het best Hugo Faber nadoen, die er helemaal niet uitziet als een papa? En Jorre dan, met zijn voet in het gips! Soms lijkt het moeilijk, maar is het makkelijker dan je denkt: soms heb je genoeg aan een stok om een oude man na te doen, of aan een bepaald T-shirt om iemand na te spelen. Gebruik je fantasie, zoals Tess en Samuel zouden doen! 

STILLE GEDACHTEN

Samuel heeft veel gedachten. Vaak denkt hij dingen die hij niet zegt. Zoals in het stukje hierboven. Ergens anders denkt Samuel: "Soms denk ik veel. En soms denk ik niets. Bij mij zit er weinig tussenin." Heb jij soms ook zoveel gedachten? Waarover dan? En denk je soms dingen die je niet zegt? Waarom?

GEDACHTEN

Dit is een van die gedachten die Samuel tegen niemand zegt. Misschien is het wel te eng om tegen anderen te zeggen? Maar wanneer je foto's moet maken van het verhaal, hoe kan je dan duidelijk maken dat Samuel al die gedachten heeft? Kan je een gedachte wel fotograferen? Je kan natuurlijk wel enkele trucjes bedenken! Bijvoorbeeld met deze handige apps waarmee je foto's kan bewerken. 

DROMEN

Samuel heeft niet alleen veel gedachten, hij droomt ook vaak! Over allerlei enge dingen, zoals in het stukje hierboven. Waarover droomt Samuel meestal? Heb jij soms dromen? Kunnen jullie de dromen van Samuel fotograferen? 

Bedenk jij wel eens een verhaal? En schrijf je het soms op? Hoe doe je dat eigenlijk, een goed verhaal schrijven? Schrijfster Anna Woltz, die MIJN BIJZONDER RARE WEEK MET TESS heeft geschreven, geeft enkele tips!