ON THE ROAD

De roadmovie, het is een filmgenre op zich. Kom hier meer te weten over de magie van films die zich afspelen onderweg.

RUSTELOOSHEID, HINDERNISSEN, TRANSFORMATIE

"Roadmovies zijn de ultieme ode aan de rusteloosheid," zo zegt de schrijver van deze blog over roadmovies. Wikipedia zegt: "Een vast thema in roadmovies is dat de reis de protagonisten verandert. Zo kunnen ze fysiek of mentaal groeien, wijze levenslessen opdoen, of hun oude fouten gaan inzien. Roadmovies bestaan vaak uit verschillende episodes waarin de hoofdpersonages steeds een nieuwe hindernis tegenkomen die ze moeten overwinnen als ze verder willen met hun reis."

 

Zijn Maik en Tschick (en Isa) rusteloos? Welke hindernissen komen ze tegen onderweg? En veranderen ze in de loop van het verhaal? Hoe dan?

Een van de meest bekende roadmovies van de afgelopen tien jaar is Little Miss Sunshine. Wereldwijd won de film meer dan zestig prijzen, waaronder twee Oscars.

On The Road is de verfilming van een van de bekendste romans ooit geschreven over het leven als reiziger. Jack Kerouack is een jonge schrijver die eind jaren '40 van de vorige eeuw enkele reizen maakt in de VS en Mexico. Hij vertelt over de personen die hij onderweg ontmoette.

Roadmovies worden natuurlijk niet enkel in het Westen gemaakt. Wereldwijd maken regisseurs films die zich afspelen onderweg. Deze roadmovie uit India heet "Road, Movie", en het is een ode, zoals de titel zegt, aan het onderweg zijn, en aan film kijken. 

In een roadmovie is eigenlijk alles mogelijk. In Happy Together van de Hongkongse regisseur Wong Kar-Wai besluiten twee Hongkongse mannen hun geluk te zoeken in Argentinië. Het draaien van deze film was op zich ook een roadmovie: Wong Kar-Wai werkte zonder script en hij schreef overdag de scènes die hij diezelfde nacht met zijn ploeg zou draaien. Happy Together maakte Wong op amper zes weken tijd, in een land waar hij nooit eerder geweest was, waar hij de weg niet kende en waar hij de taal niet sprak. 

"Jack Nicholson is de reporter. Hij is een bezeten, gedreven en wanhopige man." In Professione: Reporter (ofwel "The Passenger") vertelt Michelangelo Antonioni het verhaal van een journalist die op zoek is naar een oorlog in Afrika, maar die niet vindt. Hij ruilt zijn eigen identiteit in met die van een dode man, en onderweg naar nergens vindt hij iets wat misschien op vrijheid lijkt. "Waarvoor ben je op de vlucht?" vraagt een jonge vrouw hem. 

MAIK, TSCHICK EN ROADMOVIES

Een lijstje maken van roadmovies is onbegonnen werk. Hier vind je een lijst met de "25 beste roadmovies" en hier met de "100 beste roadmovies". Wanneer je de trailers van de films op deze pagina hebt bekeken, welke gelijkenissen en welke verschillen merk je dan met TSCHICK? Zie je gelijkenissen/verschillen tussen Maik en Tschick en andere personages van de roadmovies op deze pagina? Of ken jij nog andere roadmovies die zich beter laten vergelijken met TSCHICK?