REGISSEURSDUO

Olivier Nakache en Eric Toledano, dat zijn de twee regisseurs van SAMBA. Ze werden vrienden toen ze kind waren, en in 2011 werden ze beroemd in Frankrijk met het enorme succes van de film Intouchables. Kom hier meer te weten over de twee mannen, hun films, en over hun manier van filmmaken. 

ROKENDE ARBEIDERS AAN DE ACHTERDEUR VAN RESTAURANTS

Het is je misschien niet opgevallen, maar het laatste beeld van SAMBA, tijdens de eindgeneriek, is symbolisch voor de film. Samba loopt over de straten van Parijs en hij passeert een restaurant. Daar staan twee mensen te roken, en Samba stopt om een van de twee een vuurtje te geven. 

 

"Al erg lang," zeggen Nakache en Toledano, "wilden we een film maken over de arbeiders die je op straat aan de achterdeur van restaurants ziet roken tijdens hun pauze - Afrikanen, Aziaten, Sri Lankanen." In SAMBA wilden ze een gezicht geven aan de mensen die je nooit ziet, maar die de economie draaiende houden. 

Hierboven legt Omar Sy, de hoofdrolspeler van SAMBA, nog eens de filosofie van de film uit. "De regisseurs wilden de mensen tonen die de machine draaiende houden."

 

Vind je dat de regisseurs daarin geslaagd zijn? Hebben ze jou aan het denken gezet over de "illegalen" die werken in Europa? Hebben ze je beeld veranderd over die mensen of niet? Hoe was je beeld vroeger in vergelijking met nu? 

In het interview hierboven vertelt Eric Toledano over de drijfveer van het scenario. Het personage van Samba hebben ze geïnspireerd op een roman (lees er hieronder meer over), en het personage van Alice hebben ze eraan toegevoegd. Toledano en Nakache voeren in al hun films twee personages op die uit compleet verschillende sociale klassen komen, wat vaak tot grappige conflicten leidt.  

FETISJACTEUR

Voor SAMBA werkten Nakache en Toledano al voor de vijfde keer samen met Omar Sy, de man die Samba speelt. De grote doorbraak voor het trio was Intouchables. Sy speelde één keer mee in een kortfilm van de twee regisseurs en vier keer in een langspeelfilm. Voor SAMBA werkt Sy voor het eerst ook mee achter de schermen, als coproducent van de film. 

"Het doel was een realistische film te maken, zonder foute dingen te zeggen," zegt Olivier Nakache in dit interview. Nakache en Toledano hebben zich goed verdiept in de materie van de film. Ze hebben, net zoals Alice in de film, een tijdje meegelopen in de associaties voor illegalen in Frankrijk en ze hebben veel documentaires bekeken over het onderwerp. "Elk personage in de film is gebaseerd op iemand in de werkelijkheid," zeggen de regisseurs. 

SAMBA is de meest sombere film die Toledano en Nakache totnogtoe hebben gemaakt. "De hele realiteit is somber, maar ook in een verhaal met diepte kan je humor stoppen," zeggen ze in dit interview. 

Intouchables, dat was de grote doorbraak van beide regisseurs, en vooral van acteur Omar Sy. In Frankrijk kochten er 19 miljoen mensen een ticketje voor de film, dat is bijna twee keer de hele bevolking van België. Wereldwijd verkocht de film 54 miljoen tickets. De film werd gemaakt met een budget van 10 miljoen euro, en hij bracht 335 miljoen euro op. Daarmee is het een van de meest succesvolle niet-Hollywoodfilms uit de geschiedenis. 

Wat na Intouchables? Intouchables 2? Nee, de regisseurs dachten daar anders over en besloten een nieuwe weg in te slaan. Maar hoe behoud je je bescheidenheid na zo'n immens succes? "Alles is anders, maar we zijn nog steeds dezelfde regisseurs," zegt Eric Toledano.