RACISME

Europese regeringen verwachten van bepaalde groepen dat ze zich volledig aanpassen - ofwel "assimileren" - aan hun cultuur. "Maar wat doet dat met de mensen die zichzelf moeten veranderen?" vraagt de regisseuse van SAMI BLOOD zich af. Hier vind je stof tot discussie wanneer het over assimilatie gaat en over racisme in het Europa van toen, en nu. 

VOLLEDIGE ASSIMILATIE

In de jaren '30, waarin de film zich afspeelt, hadden de Zweedse regering en de Zweedse Kerk twee wegen uitgestippeld voor de Sami. Ofwel zouden ze Sami blijven ofwel zouden ze zich "volledig assimileren" aan de Zweedse cultuur. Zij die door het leven zouden gaan als rendierherders kregen minderwaardig onderwijs. Hun cultuur werd beschouwd als te weinig intelligent om zich aan te passen aan het moderne leven.

 

"Volledige assimilatie houdt in dat minderheden zich in alle opzichten aanpassen aan de samenleving waarin zij wonen of verblijven zonder dat de samenleving zelf op enige wijze verandert," zegt filosoof Bart van Leeuwen. In het geval van de Sami betekent dat dat de Sami zich helemaal aanpassen aan de Zweedse cultuur, en dat de Zweedse cultuur de Sami-cultuur kan negeren. 

ASSIMILEREN OP SCHOOL

Tussen 1913 en 1962 waren de meeste Sami-scholen in handen van de Zweedse Kerk. In 2016 bekende de Kerk dat het schoolsysteem in die jaren gebaseerd was op "racistische ideeën". De Kerk geloofde dat de Sami niet intelligent genoeg waren om zich aan te passen aan het moderne leven, en daarom gaven ze hen een lager onderwijsniveau dan aan Zweedse kinderen. "Het was een vorm van onderwijs waarvan de ideologie gebaseerd was op racistische ideeën van superieure en inferieure rassen, en dat leidde ertoe dat vele Sami hun taal, cultuur en menselijke waardigheid verloren," zegt de Zweedse aartsbisschop Antje Jackelén in 2016.

 

Herken je dat uit SAMI BLOOD? 

Het racisme op school mag dan misschien tot het verleden behoren, maar racisme op straat bestaat ook vandaag nog, zoals Amanda Kernell uitlegt in dit interview. "De dingen die de jongens in het dorp roepen naar Elle-Marja komen uit een workshop die ik gedaan heb. Het zijn reële situaties." 

Probeer je eens in te beelden dat je je volledig moet aanpassen aan een cultuur die niet de jouwe is. Je verhuist bijvoorbeeld naar Turkije, naar China, naar Lapland, en de mensen daar eisen van jou dat je je gaat kleden als hen, dat je gaat praten als hen, gaat eten en gaat denken als hen. Wat zou je daarvan denken? 

Dat was het uitgangspunt van Amanda Kernell om SAMI BLOOD te maken. Ze wilde het perspectief tonen van "zij die zich moesten aanpassen" en tonen "wat dat doet met een mens." 

In dit interview vraagt een journalist waarom Amanda Kernell geen documentaire heeft gemaakt over de Sami. Ze antwoordt: "Dat zou niet gemakkelijk zijn, want er is veel schaamte bij de Sami, en er wordt vooral gezwegen." 

 

Waar zou die schaamte en die stilte vandaan komen denk je? Kan de oude Elle-Marja in het verhaal zich goed uitdrukken over haar verleden als Sami? Waarom denk je geeft ze voortdurend kritiek op de Sami, op haar familie? 

"Wij in Amerika hebben een idee van de Zweden als een erg beschaafd volk," zegt een journalist hier. "Wijzelf vinden dat ook van onszelf," zegt Amanda Kernell met een ironische glimlach. Vanwaar haar ironie? 

RACISTISCH OF NIET?

We geven je hier enkele stellingen geïnspireerd op het verhaal van Elle-Marja in SAMI BLOOD. Ben je het eens met deze stellingen of niet? Bespreek het met de klas. 

 

- Het is racistisch om een groep mensen van een andere cultuur je eigen cultuur op te dringen. 

- Het is racistisch om te eisen van mensen dat ze jouw taal leren wanneer ze je in jouw land komen wonen. 

- Het is normaal dat je je eigen cultuur als de beste beschouwt en de meest ontwikkelde. Mensen uit andere landen begrijpen bepaalde dingen niet omdat zij een achterstand hebben. Als ze willen kunnen ze in jouw land die achterstand inhalen. 

- Het land waarin je geboren bent zal voor altijd je thuis zijn. 

- Je moet je eigen cultuur trouw blijven, want je hebt er veel aan te danken. 

SOCIAAL DARWINISME

In de jaren '30 van de vorige eeuw geloofden vele wetenschappers dat in de loop van de evolutie er superieure mensenrassen en mindere of gedegenereerde mensenrassen waren ontstaan. In Zweden geloofde men dat de Sami een gedegenereerd mensenras was en dat de Zweden superieur aan hen waren. In het Duitsland van Adolf Hitler geloofde men dat de Duitsers het meest ontwikkelde volk waren. Hitler vond het zijn plicht om de 'mindere rassen' te onderwerpen en uit te roeien, zoals dat in de dierenwereld vanzelf ging. Dat fenomeen heet sociaal Darwinisme, of eugenetica. 

STERILISATIE

Zoals je zag in SAMI BLOOD deden in het Zweden van de jaren '30 wetenschappers onderzoek naar de lichaamskenmerken van de Sami. Dat onderzoek diende om aan te tonen dat de Sami minder geëvolueerd waren dan de Zweden. Wat niet aan bod kwam in SAMI BLOOD is sterilisatie. "Er vond vanaf de jaren '40 een agressief sterilisatieprogramma plaats dat tot de jaren '70 duurde, en vooral gericht was op allochtone populaties en andere genetische 'ongewensten'," zo staat er in dit VICE-artikel over gedwongen sterilisatie in Zweden. 

ILO 169

De ILO 169, ofwel het "verdrag betreffende inheemse en in stamverband levende volken in onafhankelijke landen" is een verdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie. Zweden en Finland hebben dit verdrag niet ondertekend, ook al wonen er op hun grondgebied inheemse volken, de Sami. Nederland ondertekende het document in 1998. België heeft het niet ondertekend. 

EXCUSES

In 1998 verontschuldigde de Zweedse regering zich voor al het onrecht gedaan tegen de Sami-bevolking. 

 

Waarom zou de regering zich officieel verontschuldigen denk je? Is dat nuttig of niet? Denk je dat Elle-Marja in SAMI BLOOD tevreden zou zijn met officiële verontschuldigingen?