MAKERS

Claudia Huaiquimilla, zo heet de regisseuse van MALA JUNTA. Ze schreef het verhaal van de film samen met Pablo Green. Waarom wilden zij deze film maken? En hebben ze nog andere films gemaakt? Hier vind je er alles over! 

CLAUDIA HUAIQUIMILLA

Dit is Claudia Huaiquimilla, de regisseuse van MALA JUNTA. Vind je haar lange achternaam een beetje gek klinken? Dat is omdat ze Mapuche is. Ze is opgegroeid in de zuidelijke helft van Chili, in de regio waar ook Cheo woont, de Mapuchejongen in MALA JUNTA. 

PERSOONLIJK VERHAAL

 

In het filmpje hierboven vertelt Claudia dat MALA JUNTA voor haar een erg persoonlijk verhaal is. Toen ze jong was voelde ze zich vaak het zwarte schaap in haar familie, net zoals Tano, en als Mapuche werd ze vaak gediscrimineerd, zoals Cheo. 

In een interview vertelt Claudia: "Als jonge Mapuche mag ik niet wegkijken van de moeilijkheden die mijn volk heeft. Daarom heb ik beslist om te filmen in mijn geboortestreek en om het Mapucheconflict te verwerken in de plot van het verhaal. Er zijn honderden dingen die ik wilde vertellen."

FILMEN BIJ FAMILIE

"Ik had honderd procent ondersteuning van de Mapuche. We hebben gefilmd in Mariquina, waar het grootste deel van mijn Mapuchefamilie woont. Mijn co-writer en producer Pablo Greene en ik reisden gedurende twee jaar bijna elke maand naar die plaats om contacten en relaties te onderhouden en te maken, zoals met hotels, restaurants, transport, enz," zegt Claudia. 

 

De paarden bij de begrafenis zijn haar eigen paarden en de acteurs zijn familieleden van Claudia. De kostuums die ze dragen zijn hun eigen kleren en de vlaggen gebruiken ze zelf bij ceremonies.

MAKING OFF

 

Hier kan je zien hoe er gewerkt werd op de set van MALA JUNTA. Spectaculair is het niet, maar het toont wel hoe je zonder veel middelen een hele film kan maken! 

NEEFJE

De jongen die Cheo speelt in MALA JUNTA is een neefje van Claudia. Hij woont zelf in Zuid-Chili en is Mapuche. "Hem een kans geven om eens iets anders te doen was een manier om vooroordelen neer te halen. Cheo was een nogal opstandig kind en toen ik hem castte voor de film begreep niemand in de industrie waarom. Maar ik voelde een connectie met hem en ik vond het ideaal dat hij me vergezelde op dit audiovisuele avontuur," zegt Claudia. 

VERHALEN VERTELLEN

In een interview vertelt Claudia over de traditie van verhalen vertellen bij de Mapuche: "Het vertellen van verhalen is erg belangrijk bij inheemse culturen. (...) Ik begon erg van cinema te houden omdat het gelijkaardig is aan de verhalen die ik hoorde als kind - dingen hebben geen letterlijke betekenis, er is een dubbele bodem. In cinema vind je dat ook. Het heeft een trager ritme, een dubbele laag, emoties... Je begrijpt het niet onmiddellijk. Voor mij is cinema de 2.0-versie van de verhalen die ik ken." 

 

Wat zou Claudia bedoelen met "je begrijpt het niet onmiddellijk"? Heb je het gevoel dat er dubbele bodems in MALA JUNTA zitten?