Maatschappelijke relevantie van La MIF

La MIF is een film waarover je moet napraten. Is het niet over de verschillende verhalen van de meisjes, dan wel over de maatschappelijke relevantie. Ontdek hier de verschillende thema's die aan de film gekoppeld kunnen worden.

Jeugdzorg

La MIF brengt het leven in beeld van een groep jonge meisjes in een jongerentehuis. Zij worden opgevangen door een team van begeleiders en leven er samen. Ook in België zijn er heel wat gelijkaardige initiatieven die het verblijf in een voorziening organiseren. Maar er is ook zoiets als pleegzorg. Via de website www.jeugdhulp.be krijg je een beter inzicht in hoe dit in ons land wordt aangepakt. 

Is een jongerentehuis wel een oplossing?

Fred Baillif kiest er bewust voor om de film te laten afspelen in zo’n jongerentehuis. Maar hiermee werpt hij ook meteen een kritische vraag op naar het publiek: Is het samenbrengen van jongeren met een problematiek in een tehuis wel het juiste signaal?

 

Wat denk jij van deze uitspraak van Baillif?

 

“Soms kan een kind of jongere niet thuis blijven. Dan kan hij verblijven op een plaats die het gezinsleven (tijdelijk) vervangt”, lezen we op de website van de Vlaamse overheid. De bedoeling van zo’n jongerentehuis is dus om hen de warmte en liefde te geven die ze anders in een ‘normale’ thuissituatie zouden krijgen.

 

Maar is dat wel zo? In welke mate valt zo’n tehuis te vergelijken met een normale gezinssituatie? Geven we als maatschappij geen verkeerd signaal aan deze jongeren door hen als ‘problematisch’ te bestempelen en samen te brengen? Hoe zou jij trouwens omgaan met deze situatie als je de stempel van ‘probleemjongere’ zou krijgen?

Moet de jeugdzorg anders?

Eveline (25 tijdens de opnames van de video) belandde op haar 13e in de Jeugdhulp. Eva De Roo van Stubru ging met haar in gesprek.

 

Hoe is het om als tiener op te groeien in een open jeugdinstelling? Welke impact heeft dat op je toekomst? En hoe is het om er op je 18e helemaal alleen voor te staan?

 

De helft van de jongeren die de Jeugdhulp verlaten, heeft geen diploma middelbaar onderwijs. Een derde kampt met psychische kwetsbaarheden en slechts een kwart kan rekenen op de steun van familie. Eveline is pas afgestudeerd als master Sociaal Werk. Door haar verhaal te vertellen wil ze andere jongeren in de jeugdhulp helpen. “Jongeren verdienen een bed en een warme omgeving die ze kunnen vertrouwen. Klinkt vanzelfsprekend maar dat is het voor veel jongeren niet.”,

Agressie in de jeugdzorg

La MIF begint met een incident. Gelukkig vallen er geen gewonden. Maar in België hoor je vaak kritiek als het gaat over geweld in dit soort instellingen. Bekijk het fragment uit Terzake waarin enkele opvoeders getuigen over agressie op de werkvloer. Zij staakten omwille van deze problematiek.

 

Zou jij ook staken? Wat zijn volgens jou de oplossingen voor dit probleem?

Seksualiteit bij minderjarigen

La MIF start met de seksuele betrekkingen tussen Audrey en de veertienjarige Charles. Wat volgt is een rollercoaster van emoties, zowel voor de jongeren als voor het begeleidend personeel en de directeur.

 

Welk standpunt zou jij innemen in deze discussie? Is hetgeen gebeurde tussen de twee jongeren fout of niet? Of hebben we nood aan een meer genuanceerde term? Wat denk jij? 

 

Wat vind je van de reactie van de begeleiders bij dit incident? Van de reactie van de directeur? De raad van bestuur? Van de jongeren?

 

Tip: laat je voor deze discussie inspireren door het artikel “Seksueel gedrag in een leefgroep: wat is wél mogelijk?”

 

De jonge meisjes praten na het incident nog meer over seksualiteit, vaak expliciet.

 

Wat denk je dat de gevolgen zijn voor de meisjes die nog niet seksueel actief zijn? Of voor de meisjes die (nog) niet seksueel ‘rijp’ zijn?

Kunnen de begeleiders hier een rol in spelen? Zoja, welke?

Relatie tussen de jongeren en de begeleiders

Tijdens een van de gesprekken tussen Novinha en de begeleiding wordt nogmaals bevestigd dat de rol van een begeleider niet dezelfde is of kan zijn als die van een ouder. Maar toch is het de bedoeling van zo’n jongerentehuis om een alternatief te bieden voor een klassieke thuissituatie.

 

Hoe zou jij de verhouding tussen de begeleiders en de jongeren in de film omschrijven? Hoe gedragen de begeleiders zich tegenover de jongeren? En de jongeren tegenover de begeleiders? Wat vind je van die aanpak?

 

Wat is het verschil met de relatie tussen ouders en hun kinderen in een klassieke gezinssituatie? Wat zouden de gevolgen kunnen zijn voor de jongeren in kwestie?

De leeftijdsgrens binnen de leefgroep

Na het incident met Charles, veranderde er heel wat in het tehuis. Jongens waren niet langer welkom en ook de leeftijdsgrens werd verlaagd. Met de komst van Précieuse merken we dat ‘leeftijd’ een belangrijk thema is binnen het jongerentehuis. Op een bepaald moment zien we een scène waarin er gretig gediscussieerd wordt over seksualiteit. De begeleiding grijpt in omdat de dertienjarige Précieuse deel uitmaakt van de conversatie.

 

Een juiste beslissing? Moet Précieuse beschermd worden? Of net niet? 

 

De slotscène van de film zet deze thematiek op scherp en doet je ongetwijfeld nadenken over de gevolgen van de nieuwe leeftijdsgrens voor de andere bewoners.

 

Vind jij het goed dat jongeren van alle leeftijden in hetzelfde tehuis worden opgevangen? Wat zijn hier de voor- en nadelen van? Hoe zou jij reageren als je moet samenwonen met een baby, kleuter, peuter of een kind dat nog naar de lagere school gaat?