Integreren

Dounia en haar grootouders vinden een huis in Canada. Zij zullen in een nieuw land een thuis opbouwen. Wanneer mensen naar een ander land immigreren komen zij terecht op een plek vol nieuwe gewoontes en mensen. Dit is soms moeilijk voor de gevluchte mensen omdat er veel nieuwe dingen zijn om aan te wennen. Ze moeten een nieuwe taal leren, nieuwe eetgewoontes aannemen, aanpassen aan de kledij, aanpassen aan een ander klimaat en nieuwe religies leren kennen. 

Ook in België zijn er mensen die de cultuur uit hun land meebrengen en moeten wennen aan nieuwe gewoontes. Deze invloeden zie je ook in België, denk maar aan de pizzeria en de kebabzaak bij jouw op de hoek, de verschillende moskeeën in België en de verschillende talen die je hoort op school.

Mensen die immigreren moeten zich dus integreren in een nieuw land, maar hoe kan je je thuis voelen in een nieuw land? Hier gaan we samen over nadenken.

Jullie gaan in groepjes van vier werken. Je krijgt allemaal kaartjes. Je legt steeds een kaartje met een situatie in het midden. Elke speler krijgt ook kaartjes met mogelijkheden. 

Een leerling uit Oekraïne

Je bent een Oekraïense leerling die net op een nieuwe school zit. Je spreekt de Nederlandse taal nog niet, wat ga je doen?

o Je gaat wekelijks met een zorgjuf oefenen op woordjes Nederlands.

o Je vraagt een klasgenootje om hulp.

o Je zegt niets en vraagt geen hulp.

o Je legt een woordenboek op de bank.

Een leerling uit Syrïe

Je bent een meisje uit Syrië en bent moslima. Je hebt twee dagen per jaar vakantie voor het vieren van het Offerfeest. De leerlingen uit jouw klas begrijpen dit niet.

o Ik probeer het zelf op te lossen door mijn vriendinnen aan te spreken.

o Ik vraag de leerkracht om dit uit te leggen aan de klas.

o Ik laat dit passeren.

o Ik vertel de klas over het offerfeest.

Een leerling uit Vlaanderen

In je klas is er net een nieuwe leerling. Hij komt uit Spanje en voelt zich nog niet thuis in de klas. Wat doe jij om hem thuis te laten voelen?

o Je speelt met hem op de speelplaats.

o Je spreekt met de leerkracht af dat hij mag vertellen over zijn thuisland.

o Je doet niks.

o Je betrekt hem bij de gesprekken in de klas.

Vragen voor eigen inbreng

Hoe zou het voor jullie zijn om te integreren?

Heb jij al eens iemand geholpen om te integreren?

Wat lijkt jou het moeilijkste aan integreren?