Het verhaal achter de film
Het delicate onderwerp, de moeilijke financiering en de humanitaire crisis in Mexico. De totstandkoming van de film verliep niet zoals vele andere films. Ontdek hier het verhaal achter de film.
Humanitaire crisis
Sin señas particulares is het resultaat van een langdurend filmproject dat zijn oorsprong kende in 2012. “Rond die periode werden heel wat verhalen gepubliceerd over onrustwekkende verdwijningen, moorden op activisten en journalisten, geweld tegen minderheden, enzovoort. Mexico werd toen geconfronteerd met een diepe sociale en humanitaire crisis”, aldus regisseur Fernanda Valadez. “Ik las een verhaal over tien jongens die op weg waren naar de grens met de Verenigde Staten, maar daar nooit aankwamen.” Het verhaal van deze vermiste jongens had een ongelofelijke impact op Valadez. Het is in de nasleep van deze gebeurtenissen dat ze contact opnam met producer Astrid Rodero. Het zaadje voor Sin señas particulares was geplant.
Moeilijke financiering
Het duurde maar liefst 9 jaar voordat de film uiteindelijk uitgebracht werd. Het delicate onderwerp (mysterieuze verdwijningen op de migratieroute van en naar de Verenigde Staten is een zéér gevoelig onderwerp in Mexico) lag aan de basis van een trage en moeilijke zoektocht naar financiële middelen. De film werd uiteindelijk gemaakt door een klein maar ambitieus team van (hoofdzakelijk) vrouwelijke filmmakers.
Delicaat onderwerp
Het thema van deze film blijft nazinderen. De tragiek van de vele mysterieuze verdwijningen, het ontdekken van massagraven, het buitensporige geweld en de moeilijke situatie waarin de betrokken families zich bevinden, laat niemand onberoerd. Sin señas particulares vertelt het verhaal van Magdalena, een alleenstaande moeder die op zoek gaat naar haar vermiste zoon. “Ik wil met dit verhaal iets laten zien dat ik zelf eigenlijk moeilijk onder woorden kan brengen”, vertelt Fernanda Valadez. “Het resultaat is een donkere road movie geworden, vol vragen over geweld en de dunne lijn die er soms is tussen slachtoffer en dader.”
Terug naar de geboortestad
Behalve de scènes aan de grens, werd de volledige film opgenomen in Guanajuato, de stad waar regisseur Valadez opgroeide. Het team koos (omwille van een beperkt budget) voor een langere productieperiode en maakte gebruik van de verschillende seizoenen om alle scènes te filmen. Deze aanpak bleek een creatieve én budgetvriendelijke oplossing zodat het team geen compromissen hoefde te sluiten. Integendeel zelfs. Er was heel wat extra tijd om alles uit te testen en om op zoek te gaan naar de juiste locaties. In deze videoclip neemt regisseur Fernanda Valadez ons mee naar Guanajuato en stelt de crew zich voor.