Een steentje in de schoen

Helemaal nieuw in een land waar je niks of niemand begrijpt; daar kan je heel eenzaam van worden. Maar al snel zal je merken dat er altijd wel iemand is, die jou leuk vindt waardoor je je weer thuis voelt.

Nieuw

  • Wanneer je ergens voor het eerst bent, moet je nieuwe vrienden maken. Dit kan soms moeilijk zijn.
  •  
  • Ben jij al eens verhuisd? Kende je toen iemand in jouw buurt, nieuwe school of jeugdbeweging? Lukte het voor jou makkelijk om nieuwe vrienden te maken?
  • Of is er iemand nieuw in jouw buurt komen wonen of in de klas? Heb jij toen geholpen om die persoon zich welkom te laten voelen?

Nieuw zijn

Nieuwe vrienden maken, is niet altijd makkelijk. Vooral niet als je een andere taal spreekt of hele andere gewoonten hebt.

 

Hoe zou jij vrienden proberen maken als je de taal van de mensen rond jou niet spreekt of niet verstaat?

Wie wil het eens proberen? Je mag vooraan in de klas gaan staan en proberen zonder woorden iets te vertellen aan de klas. Gebruik je handen, je ogen en je mimiek om jouw boodschap over te brengen.

Kan de rest van de klas ontdekken wat je bedoelt?

Wegdromen

  • Wanneer je wegdroomt, denk je aan een plaats waar je graag zou willen zijn. Dat zag je ook in het filmpje. Door weg te dromen, ontsnapt het personage uit de film uit de klas. Hij ziet zichzelf dan op een plaats waar hij mooie herinneringen aan heeft of waar hij liever zou zijn. Hij heeft een beetje heimwee.
  •  

Heb jij dat ook wel eens dat je in de klas wegdroomt en denkt aan iets leuks dat je pas beleefde? Waarvan droom jij dan zoal?

Weet jij wat heimwee is? Ken jij dat gevoel? Hoezo?

Bang zijn

Het personage uit de film heeft niet alleen heimwee. Soms heeft hij ook enge dromen.

 

Weet jij nog welke enge dromen dat waren?

Wat denk je dat er gebeurd is met het personage?

Hoe verjaagt hij zijn enge dromen? Wie helpt hem hierbij?

 

Heb jij soms ook enge dromen? Wat doe jij dan? Wie komt jou dan helpen?

  • In de film zie je het personage op een bijzonder muziekinstrument spelen. Het was een blaasinstrument. Dat betekent dat je er op moet blazen om er geluid uit te laten komen.
  •  
  • Kennen jullie nog muziekinstrumenten? Welke? Weten jullie ook of het blaasinstrumenten zijn of niet?
  • Is er in de klas iemand die een muziekinstrument bespeelt? Wie? Welke instrument is dat?
  •  

Om een muziek te kunnen maken, moet je gevoel voor ritme hebben. Kunnen jullie met de twee vogels meeklappen?

 

TIP: Gaat het te snel, speel het filmpje dan wat langzamer af of oefen eerst de verschillende manieren van klappen.

Tijd om zelf muziekinstrumenten te maken!

Ga samen aan de slag. Heeft iedereen een instrument gemaakt, speel dan samen een mooi liedje.

Veel plezier!