Een filmtechnische blik op The Tower

Stop-motion, 2D animatie en echt audiovisueel beeldmateriaal. Over het technische aspect van The Tower valt heel wat te vertellen.

Claymation

Zoals je kan zien in de filmclips over ‘the making of’, maakte regisseur Mats zijn personages uit klei. In combinatie met computersoftware bracht hij deze poppetjes tot leven. Deze techniek heet ‘claymation’, een samenstelling van de Engelse woorden clay en motion. Klei en beweging dus.

Maar voor Mats heeft het gebruik van deze techniek ook een extra betekenis. Wie films maakt met klei, is aangewezen op de simpele elementen en dingen die er zijn. Hij ziet het een beetje zoals de manier waarop de vluchtelingen in het kamp aan de slag gaan, hoe zij hun torens bouwen.

 

Hoe heb jij de kleifiguren ervaren? Geven ze extra karakter aan de film of hou je meer van computeranimatie? Hoezo?

 

Ken je nog andere 'claymation' films? Zoek maar eens rond op internet. Je zag er zeker al!

Beeldtaal

The Tower behoort dan wel tot de categorie van animatiefilms, maar het is veel meer dan dat. Anders dan de klassieke animatiefilms, combineert regisseur Mats Grorud drie verschillende visuele manieren om het verhaal te vertellen. Met de stop-motion animatie vertelt hij het verhaal van Wardi, het heden. Via 2D tekeningen keert hij terug in de tijd en met het gebruik van echte foto’s en beeldmateriaal maakt hij de link met de echte wereld. Een moeilijke evenwichtsoefening die bij veel andere verhalen misschien niet zou werken.

 

Wat denk jij? Is Mats geslaagd in zijn opzet? Waarom vind je dat?

De cirkel is rond

 

De eerste en de laatste scène lijken heel hard op elkaar. Wardi staat in beide scènes klaar om een drukke straat over te steken.

 

Wat valt jou op in deze twee scènes?

Wat betekent deze laatste scène volgens jou?

De eerste ontwerpen

 

De uiteindelijke look & feel van de film is betoverend. De personages hebben er echter niet altijd zo uitgezien. Regisseur Mats Grorud toont via zijn eigen YouTube kanaal hoe de eerste animaties eruitzagen.

 

Welke vind jij de beste? 

The making of The Tower

 

Regisseur Mats neemt ons mee achter de schermen van de filmstudio in Valence, Frankrijk. 

Team en taal

De film werd gemaakt door een Noorse regisseur en een hoofdzakelijk Europese filmploeg. Toch is het een film in het Arabisch. Het hele voorbereidende proces en het schrijven van het script gebeurde wel hoofdzakelijk in het Engels. Pas achteraf werd alles vertaald. Doordat de claymation techniek vrij ruw is wat betreft de mondbewegingen, vormde dit geen probleem. Claymation is een mooie filmtechniek als je niet te realistisch probeert te werken.

 

Wat denk je; zou de film anders zijn geweest zonder Europese filmploeg? In hoeverre is dit belangrijk voor de authenticiteit van de film?

Zou de film meer geld opbrengen als hij Engels gesproken is? Waarom denk je dat? 

Stemacteurs

De stemmen van de personages werden ingesproken door Mats’ Palestijnse vrienden uit het vluchtelingenkamp. Dit geeft de film een extra dimensie, aangezien zij zo zelf de stem vertolken van hun volk. Bovendien werden de stemmen opgenomen in Haifa, een stad met een belangrijke betekenis voor de Palestijnen.

Een masterclass in stop motion?

 

Ook zo'n grote fan van die stop-motion animatietechniek? Ga zelf aan de slag met deze video van REKKER en wie weet maak jij ooit je eigen animatiefilm!