DOOR DE OGEN VAN REGISSEURS

Regisseurs proberen met hun films vaak een beeld te geven van de heersende tijdsgeest of ze zetten er hete hangijzers in centraal. De vluchtelingenproblematiek vormt dan ook het onderwerp van heel wat recente en minder recente films. Uit de lange lijst titels selecteerden wij er een aantal.

IN DE KLAS

Wil je, met een film als vertrekpunt, verder discussiëren over de vluchtelingenproblematiek? MOOOV maakte bij heel wat films die het onderwerp van vluchten/migratie behandelen, materiaal aan om het gesprek aan te zwengelen.

The Invisible City / Kakuma, van regisseur Lieven Corthouts, volgt een aantal minderjarigen die zonder hun ouders arriveren in het vluchtelingenkamp van Kakuma, in Kenia. Lieven beperkte zich niet alleen tot het maken van een documentaire, hij ontwikkelde ism de Universiteit van Gent en het Rode Kruis een app die vluchtelingen helpt bij het terugvinden van familie en vrienden. Daarnaast creëerde hij een interactieve webdocumentaire, waarbij je zelf kan kiezen welk personage je wil volgen. De moeite!

Stranger in Paradise is een film van de Nederlandse filmmaker Guido Hendrikx en speelt zich af in Siculiana, een klein stadje aan de Italiaanse kust, de tweede halte van vluchtelingen na Lampedusa. Stranger in Paradise is een film die balanceert tussen documentaire en fictie, met een acteur (de Belg Valentijn Dhaenens, die de hoofdrol vertolkte in De Helaasheid der Dingen) die een leraar speelt en de vluchtelingen op Lampedusa (geen acteurs) de les spelt over hun komst naar Europa. Valentijn geeft meer uitleg in dit interessante interview.

De tweede aanrader is heel wat minder vrolijk. Fuocoammare is een documentaire van de Italiaanse regisseur Gianfranco Rosi, die anderhalf jaar op het eiland Lampedusa woonde om er het lot van de vluchtelingen en de plaatselijke bevolking vast te leggen op film. Op Lampedusa arriveren jaarlijks namelijk meer dan 100.000 bootvluchtelingen. Lees hier een interview met regisseur Rosi.

The Good Postman is een documentaire uit Bulgarije en speelt zich af in een dorp op de Turkse grens. In het dorp wonen welgeteld 38 mensen. Ooit woonden er 1.000 mensen in het dorp, dus veel huizen staan leeg. Dagelijks trekken er Syriërs door het dorp, op weg naar Duitsland of een ander Europees land. De postbode van het dorp hoopt burgemeestersverkiezingen te winnen, zodat hij kan beslissen om de vluchtelingen onderdak te bieden in de lege huizen. Andere kandidaat-burgemeesters denken er anders over. Zij willen vooral dat de Syriërs wegblijven, en focussen zich op een internetverbinding voor iedereen.

BEDREIGING OF KANS

De regisseur van The Good Postman, Tonislav Hristov, zegt dat de ouderen in het dorp meer bereid zijn om vluchtelingen op te vangen dan de jongeren. De ouderen denken namelijk terug aan de oorlog die zij zelf mee maakten en beseffen wat het is om geen dak boven je hoofd te hebben en op de vlucht te zijn. Bovendien zien ze in de nieuwkomers een kans om hun dorp nieuw leven in te blazen. De jongeren daarentegen proberen hun eigen situatie te beschermen. Volgens Hristov is dit één van de redenen waarom jongeren in heel Europa stemmen op (extreem)rechtse partijen die beloven de vluchtelingen weg te houden. 

Hoe denk jij hierover? Zie jij vluchtelingen als een bedreiging of beschouw jij hen als een kans om iets nieuws te creëren, een nieuwe toekomst voor de plaats waar jij woont?

De Franse film Welcome brengt het verhaal van Bilal, een jonge Irakees die in Calais belandt, de stad in Frankrijk die het dichtst bij Engeland ligt. Bilal probeert zich, zoals duizenden andere vluchtelingen, te verbergen in een vrachtwagen om zo via de tunnel Engeland te bereiken, maar hij wordt telkens betrapt door de politie. Daarom wil hij leren zwemmen, om het kanaal over te kunnen zwemmen, naar zijn vriendin in Engeland.

Een film die niet mag ontbreken in dit lijstje is In this World, van de Britse filmmaker Michael Winterbottom. In This World werd in 2002 bekroond met de Gouden Beer op het Filmfestival van Berlijn. Bekijk de trailer: je zal onmiddellijk de gelijkenissen zien met RAFTAN.

In het interview hierboven doet regisseur Michael Winterbottom enkele interessante uitspraken wat betreft economische immigranten:

- "Niemand laat zijn cultuur, familie en vrienden zomaar achter. Ik begrijp niet waarom mensen dat niet inzien."

- "Europeanen zijn over het algemeen erg vijandig tegenover immigranten die van buiten Europa komen."

- "We zijn zover gekomen dat 'migrant' een scheldwoord is."
Wat denk jij hiervan?