In de diepte: sleutelscènes uit de film

Een film is natuurlijk meer dan de optelsom van haar gehelen, maar soms kan het geen kwaad om enkele scènes uit te lichten. Scènes die misschien wel meer losmaken bij de kijker dan je denkt. Ga samen met ons op ontdekkingstocht en filosofeer mee...

De openingsscène

De film begint met een ruzie tussen enkele jongeren in het tehuis. Deze scène duurt slechts 30 seconden, maar zet meteen de sfeer: het is vijandig, rumoerig en het gaat er, op z’n minst gezegd, onvriendelijk aan toe. Naarmate de film vordert, wordt snel duidelijk dat deze scène enorm belangrijk is voor de verdere ontwikkelingen in het verhaal.

 

Waarom kiest de regisseur voor deze (onvolledige) scène als opening voor de film? Waarom zou je kunnen zeggen dat dit typerend is voor de manier van monteren in deze film?

De slotscène

De slotscène kreeg de titel ‘Zoë’ en is van erg korte duur. Er is weinig dialoog, enkel de noodzakelijke informatie wordt aan de kijker meegegeven: er is een nieuwe noodopname. De film eindigt met een beeld van de jonge meisjes die verbijsterd achterblijven. Het is stil. Het blijft stil.

 

Waarom kiest de regisseur voor ‘stilte’ in deze scène? Wat zou de regisseur hiermee willen bereiken?

Zou de komst van Zoë een impact hebben op het leven van de meisjes die er reeds wonen? Waarom zijn ze volgens jou zo stil? Welke gedachten kwamen bij jou op tijdens het zien van de slotscène?

De slag in het gezicht

Niet lang na de komst van de dertienjarige Précieuse komt haar moeder (onaangekondigd) langs in het tehuis. Directrice Lora spreekt haar hierover aan en probeert haar tot bedaren te brengen. Pas op het einde van de film, krijgen we als kijker een volledig beeld van wat zich daar precies heeft afgespeeld. 

 

Begrijp je de reactie van Lora? Welke argumenten zou Lora hebben gehad om tot deze actie over te gaan? Hoe zou jij reageren?

Vind jij de beslissing om Lora te ontslaan correct of niet? Welke ‘sanctie’ had ook tot de mogelijkheden kunnen behoren?

Plaatst de leugen van Précieuse (Lora was op het moment van de slag nog niet helemaal op de hoogte van het ware verhaal) de slag in het gezicht niet in een ander daglicht? In welke mate draagt Précieuse hier een verantwoordelijkheid? Of zie jij dit als twee afzonderlijke elementen in het verhaal?

Het kampvuurmoment

Tijdens de film krijgen we beelden te zien van het kampvuurmoment. Pas helemaal op het einde weten we dat deze scène veel symbolischer is dan we initieel dachten. Na het ontslag van Lora ‘ontsnappen’ de jongeren uit het tehuis en rijden ze mee naar een afgelegen plek rond het kampvuur. De sfeer is enerzijds zeer gemoedelijk, maar anderzijds ook zeer volwassen.

 

Wat vind jij van het gesprek dat gevoerd wordt? Waarom biedt Alison haar excuses aan? Waarom vertelt Lora over haar persoonlijk leed?

Had dit gesprek ook kunnen plaatsvinden binnen de muren van het tehuis? Of zonder dat Lora ontslagen had moeten worden? Wat vertelt dit volgens jullie over de werk-privé relatie van Lora en de jongeren?

Het ontslag

Het incident tussen directeur Lora en de moeder van Précieuse heeft ernstige gevolgen voor Lora. Tijdens een vergadering met alle personeelsleden ontstaat er een grote discussie. Sommigen gaan akkoord met haar ontslag, anderen niet.

 

Waarom reageren sommige collega’s zo hard? Waarom toont niet iedereen wat meer begrip voor deze situatie? Hoe zou jij reageren? Is het ontslag van Lora eigenlijk terecht? 

 

Lora lijkt de kalmte te kunnen bewaren en vertrekt, maar niks is minder waar. Ze wandelt haar bureau binnen en richt een ware ravage aan.

 

Begrijp je haar reactie?

 

Welke impact heeft het vertrek van Lora op de toekomstige samenwerking tussen de verschillende begeleiders? Zullen zij een goede start kunnen nemen? En wat voor de jongeren? Is het vertrek van Lora een goede zaak voor hen?

De tafelscène

Na de dood van Caroline haar vader, krijgt het moreel van de jongeren een stevige deuk. Wanneer iedereen rond tafel zit, vragen de jongeren tekst en uitleg over het vertrek van Caroline. Het wordt een intense en scherpe conversatie over de waarde van ‘eerlijkheid’, ‘verantwoordelijkheid’ en ‘openheid’ in het jongerentehuis.

 

Wat vind je ervan dat er pas na aandringen van de groep gepraat kan worden over de situatie van Caroline? Hebben zij niet het recht om sneller deze info te krijgen?

 

De situatie lijkt rustig te blijven, maar loopt uiteindelijk wel uit de hand. Directrice Lora wordt aangesproken op haar eigen problemen en verlaat de tafel.

 

Gaan de jongeren hier niet te ver? Of begrijp je hun reactie? Moet Lora hier niet in dialoog gaan? Heeft ze dit niet zelf uitgelokt door haar persoonlijke problemen teveel te delen met de jongeren?

Wat is volgens jou de strafste scène?

Je kreeg van ons enkele scènes waar je iets langer kan bij stilstaan. Maar misschien heb je zelf een scène die blijft nazinderen in je hoofd. Denk na over de impact van deze scène en probeer neer te schrijven waarom deze zo een grote impact heeft op jou. De redenen hiervoor kunnen divers zijn: thematiek, acteerprestaties, beeld/geluid, dialoog, maatschappelijke kritiek, ...

Haal de filmanalist in jezelf boven en ga aan de slag!