Bedenk een verhaal

Terwijl Banafsheh thuis wacht op een telefoontje, werkt de lerares samen met haar leerlingen aan een verhaal over een jong meisje en haar familie. Maar wat is nu echt en wat niet? Hoe bedenk je een verhaal samen met anderen zonder er ruzie over te maken?

Vond jij het makkelijk om het verhaal van de film te volgen?

Wat gebeurde er volgens jou allemaal?

Wat vinden de andere leerlingen?

Heb je ooit al eens een film gezien waarbij er twee verhalen door mekaar liepen en waarbij het ene verhaal het andere beïnvloedde?

Improvisatie

Wat de leerlingen in de klas doen is eigenlijk improvisatie. Dit wil zeggen dat ze het verhaal ter plaatse bedenken, zonder voorbereiding. Wanneer de jongens aan het vechten zijn omdat de ene iets heeft verzonnen waar de andere niet mee akkoord gaat, gaat dit in tegen de gouden regels van improvisatie. Eén van de gouden regels is namelijk dat je altijd mee moet blijven gaan met wat je tegenspeler je voorstelt. Zo blijf je opbouwen en kan je tot echt heel gekke verhalen komen.

 

Probeer het zelf maar eens in de klas. Iemand begint een verhaal, een andere leerling gaat verder. Probeer om geen enkel stukje verhaal af te keuren maar steeds verder te gaan op wat de vorige leerling bedacht.

Echt of verzonnen

Fictie is een moeilijk woord voor iets dat niet echt is maar verzonnen. Vooral aan het einde van de film That Night's Train wordt het moeilijk om nog te weten wat nu echt gebeurt en wat er verzonnen wordt door de leerlingen. Rijden ze echt met de trein naar het dorp? Is Banafsheh toch vertrokken met de trein en is het einde van de film een verzinsel van de leerlingen?

 

Wat denken jullie? Hoe hebben jullie het verhaal van Banafsheh en de leerkracht bekeken?

Hebben de twee mekaar echt ontmoet of niet?

Wat vond je van het einde van de film?

Waar eindigt voor jou de 'fictie' en waar begint de 'realiteit'? Waarom voel je dat zo aan?

Poppenspel

Poppen worden al heel lang gebruikt om verhalen te vertellen. Dat gebeurde al meer dan 2000 jaar geleden. De verhalen zijn niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen. Poppen worden, net zoals in deze film, ook vaak gebruikt om over moeilijke of kwetsbare onderwerpen te praten. 

 

Hebben jullie ook een pop of knuffel thuis waartegen jullie praten als jullie het moeilijk hebben?

Is er een pop of knuffel in de klas die jullie gebruiken bij een klasgesprek? Zo ja: wordt die vaak gebruikt? Zo nee: zouden jullie het fijn vinden om zo'n 'klaspop' te hebben?

Kennen jullie ook 'bekende' poppen die gebruikt worden in verhalen of op TV?

Misschien kunnen jullie samen een pop of een vingerpopje maken met oude sokken, doeken, wolrestjes,...

 

 

Een ander verhaal

De jongens uit de klas van de lerares bedenken allemaal situaties waardoor het verhaal van Banafsheh vorm krijgt. Elk idee dat de jongens geven, kan ervoor zorgen dat het verhaal een andere wending krijgt.

 

Kan je je nog enkele ideeën herinneren die de leerkracht niet gebruikte in haar boek?

Wat zouden die ideeën kunnen veranderd hebben aan het verhaal?

Hoe zou jij het verhaal van Banafsheh laten verlopen? Waarom?