3 SCENES, 1 FOTO

Op deze pagina herbekijken we 3 scènes uit MAGALLANES en 1 foto. Benieuwd naar wat jullie ervan denken!

ACHTERUITKIJKSPIEGEL

 

Regisseur Salvador del Solar zegt dat hij Magallanes bewust in de achteruitkijkspiegel doet kijken. Hij zegt dat de Peruvianen "in de achteruitkijkspiegel moeten leren kijken van hun verleden." Wat zou de regisseur daarmee bedoelen? Wat ziet Magallanes in de achteruitkijkspiegel? Welke gevoelens heeft hij? En hoe beïnvloedt de achtuitkijkspiegel zijn verdere leven?

DE VLIEGENDE MAN

Magallanes was vroeger soldaat in het leger van de oude kolonel. Wat zegt deze scène over hun relatie van toen én nu? Zie je de gevoelens van Magallanes veranderen in deze drie minuten? Hoe evolueert hun relatie doorheen de film?

VERGETEN OF HERINNEREN?

De regisseur is van mening dat de Peruvianen hun geschiedenis aan het vergeten zijn. "Toen de film uitkwam in de zalen spraken de mensen er opnieuw over", zo zegt hij. "We hadden het gevoel dat we iets wakker schudden in hen." Hoe verwerkt de regisseur het thema van het vergeten in de film?

Wat vind jij: is het beter om de geschiedenis te vergeten, of beter om ze te herinneren? Wil Magallanes vergeten of herinneren? En hoe zit het met Celina? En met de zoon van de kolonel?

HAAR KNIPPEN

Wat gebeurt er in de scène van deze foto? Welke gevoelens roept deze scène bij je op? Herinnert Celina zich Magallanes of niet? Hoe voelt Magallanes zich volgens jou wanneer zijn baard geschoren is? Droevig? Knap? Opgelucht? Zenuwachtig? ...?  Waarom denk je dat?

Wat vind jij ervan dat Magallanes zijn haar laat knippen door Celina? Waarom gaat hij niet gewoon naar een andere kapper?

DE KAPPER, ABRAHAM BOMBA

MAGALLANES doet de Peruvianen herinneren aan hun geschiedenis. De scène bij de kapper staat symbool voor het opnieuw herinneren. Ook in onze eigen, Europese (film)geschiedenis hebben we een scène waarin een kapper zich al knippend de geschiedenis herinnert. In het filmpje hierboven kan je zien hoe Abraham Bomba, een kapper, zich herinnert hoe hij haar knipte in de concentratiekampen van de Nazi's. Let op: hoewel deze beelden redelijk oud en traag zijn, is de getuigenis van Bomba hartverscheurend. (Spoel door naar minuut 13:30.)